04 Nov Matinal a Calders 2-11-2025
Avui 37 excursionistes hem fet la caminada del primer diumenge de mes del GEMI al terme de Calders. Una ruta circular de 10,4 km i 230 metres de desnivell preparada i comentada pel Pep Planas i el Ferran Torra.
Ens hem trobat al mirador del Meandre de Calders, i d’allà hem baixat primer per la pista i després per uns corriols sentit sud cap a la casa de Malniu. Els núvols de primera hora de seguida s’han esvaït fent una temperatura impròpia de novembre. Poc abans de les 10 hem arribat al Forat Micó, una cova amb entrada i sortida on també passa el canal d’aigua de 5 km de llarg que porta l’aigua per la turbina de la central elèctrica de l’antiga Fàbrica i Colònia Jorba al sud del terme de Calders.
D’allà hem reculat seguint alguns trams del canal artificial sentit est. En un moment hem baixat per unes escales de ferro tipus via ferrata sense gaires dificultats. Hem continuat seguint trams del canal fins a agafar la pista que porta a la font i la casa de Bellveí, al costat del riu o riera de Calders que hem creuat.
Allà ens hem trobat amb la sorpresa que l’espai amb bancs i taules havia estat tancat pels propietaris. Tot i això, hem esmorzat allà sota els magnífics plataners.
Seguint un corriol hem arribat a la capella i la casa de Sant Andreu de Bellveí que es troba en runes, arribant al cap de poc a l’antic meandre del Castell de Calders, la casa de Malniu i el Molí del Castell.
A partir d’allà després de passar per uns camps pel meandre, i deixant a la dreta el camí que puja al castell, hem començat a pujar per un corriol pel cingle calcari fins a la cova o balma del Cargolaire, que com ha explicat el Pep Planes, hi va viure fins als anys setanta un home que es va habilitar aquella balma com a habitatge i es guanyava la vida venent cargols. Després de visitar la balma, hem continuat amunt fins a uns camps quan ens han portat a l’aparcament del mirador.
Una ruta molt maca amb trams humits om el canal i el Forat Micó, i altres, com la pujada des del meandre a la balma, bastant calorosos.
Moltes gràcies Pep i Ferran una vegada més hem pogut gaudi de l’entorn de Calders.